A legtöbb ember számára elképzelhetetlen, hogy a napját kávé nélkül indítsa. De egy igazi kávérajongó számára nem ez az egyetlen szakasza a napnak, amikor kávézni lehet. Egy finom eszpresszó ebéd után, vagy egy latte délután a barátnőkkel nemcsak felfrissít, de jó társaságban fogyasztva feldobja a napodat is.

De biztos vagy benne, hogy bármikor érdemes bedobni egy kis koffein-utánpótlást? Tudtad, hogy vannak olyan időpontok, amikor jobban hat a kávé, de olyan alkalmak is akadnak, amikor célszerűbb más finomság után nézned. Ráadásul az sem mindegy, hogy mennyit iszol belőle, hiszen ha túlzásba viszed, az károsítja az egészségedet és függőséget okoz.

Mikor hat a koffein?

Kávét általában két okból szokás magunkhoz venni. Az egyik ilyen ok az ízélmény, elvégre egy jó kis jegeskávé könnyen feldobja a napot. A másik lehetőség, hogy a hiányzó energiát pótoljuk vele. Biztos veled is előfordult már, hogy egy álmosabb napon egyszerűen nem tudtad, hogyan láss neki a feladataidnak és már nyúltál is a kávéfőző után.

Viszont ha azt szeretnéd, hogy a koffein tényleg „üssön”, akkor nem mindegy, hogy mikor fogyasztod el a kávédat. Tudtad, hogy a reggeli kávédat nem tanácsos rögtön ébredés után inni? Ugyanis ilyenkor még magas a kortizolszint, viszont ha vársz egy órát, akkor valóban segíteni fog. Ebéd után is jó ötlet egy csészével meginni, mert ekkorra elfáradsz a munkában és így új lendületet kaphatsz.

Mikor nem érdemes kávézni?

Olyan helyzetek is akadnak, amikor jó ötletnek tűnhet meginni egy csésze kávét, de valójában nem tanácsos. Például ha ideges vagy, akkor csak tovább pörgeted a szervezetedet és feszültebbé válsz. Hogy miért? Mert a koffein hatására megemelkedik a kortizol szintje és az idegrendszer is erőteljesebben kezd dolgozni.

Reggeli helyett sem jó ötlet a kávéfogyasztás. Az üres gyomornak komoly megterhelést jelent a kávé feldolgozása, ráadásul a gyomor falát is marni fogja. Ha ragaszkodsz a korai időponthoz, legalább egyél előtte pár falatot!

Nem mindegy, hogy milyen kávét iszol

Tehát a tökéletes időpont már megvan. De vajon melyik típussal jársz a legjobban ilyenkor? Délelőtt bátran fogyaszthatod az erősebb italokat, mint például a ristretto. Reggel még egyébként is szükséged lehet egy kis lökésre, hogy elindulhasson a nap. Délután viszont jobb, ha a lágyabb, gyengébb elkészítési módokat választod. Egy ebéd utána cappuccino vagy latte remek ötlet.

Olyan esetekben, amikor csak az ízéért szeretnél inni egyet, nem elvetendő ötlet a koffeinmentes kávé sem. Ha egyébként nem küzdesz energiahiánnyal, csak jól esne egy csészével, akkor felesleges felpörgetni a szervezetedet. Erre különösen fontos figyelni, ha egyébként hajlamos vagy sokat kávézni. Ezzel a megoldással kímélheted a szívedet és a gyomrodat egyaránt.

Amennyiben szeretnéd, hogy a hétköznapok igazán energikusan és jó kedvűen teljesen, akkor érdemes megfontolnod fenti tanácsainkat. Próbáld csak ki, hogy mennyivel hat jobban a kávéd a különböző időpontokban és hozd ki magadból a lehető legtöbbet!

A kávézás legfontosabb kellékeit pedig beszerezheted a webshopban. Jó minőségű kávék és kávéfőzők széles kínálatából válogathatsz, melyekkel elkészítheted a legfinomabb italokat.

Megosztás:
Írta: Jámbor Judit
Lelkes kávérajongó, Cady.hu marketing manager, Blog anyaúristen